Bloggare och Fotografer

peter-sundberg-blogg

Fotograf Peter Sundberg

Peter Sundberg delar med sig av sina bilder från Argentina & Chile.

Josephine

Josephine bloggar från Västafrika

Livet är till för att levas fullt ut, varje dag, resten av våra liv.

andreas-arnehall-bloggare

Andreas bloggar från Nya Zeeland

Bussturen tillbaka till campingen blev sjukt kul. Chauffören bestämde att vi skulle sjunga hela vägen in till Rotorua. Vi i svenskgänget drog två sånger, ett gäng tyskar lika många. Strax innan en rondell ville chaffisen att vi skulle sjunga "She´ll be coming round the mountain", sagt och gjort. Han tog ett varv i rondell (trodde det skulle bli ett) och sedan ytterligare sju.

göran-höglund-blogg

Göran har fotat från flera Rosa Buss-resor

På Flickr har Göran delat med sig av bilder från Afrika, Asien, Sydamerika, Karibien & Tiveden.

linda-larsson-blogg

Linda bloggar från östeuropa

Tallrikar och pannor diskas, lådorna med kryddor och bestick sätts tillbaka i bagageluckorna, liksom vattendunkarna. Alla sätter sig i bussen och vi rullar vidare. Sju timmar kvar och hundratals solrosfält innan vi är framme i Bran.

Per-Åke bloggar från Indokina

Resa bland mytiska tempel och härlig natur i Sydostasien. Besök hos den speciella Cao Dai-sekten, lazy days på Mekongfloden och i Sihanoukville. Vi upplever sorgliga krigsminnen i Toul Sleng och besöker världens största religiösa plats Angkor Wat.

Jenny-Nordberg

Jenny bloggar från Peru runt

Kvällen avslutades, med traditionell midsommardans där vi sjöng små grodorna. Eftersom vi saknade en midsommarstång dansade vi istället runt i folks rum på hotellet.

Anders-Hansson

Anders Hansson bloggar om Bergsgorillona, Kilimanjaro och Jul & Nyår i Kerala

Sista dagen på Zanzibar. Jag gick längs stranden och sökte fotomotiv. Våg efter våg rullade in mot sandstranden och försvann sedan ut igen. Härligt ljud att höra havet och vågorna.

Therese-Marklund

Therese bloggar från Centralamerika

Vi lämnade Bocas del Toro och övernattade i Boguete. Vägen dit var en höjdare! Regnskog, berg och häftig utsikt. Sen blev det en rätt lång kördag ner till resans sista stopp. Panama City.

Rasmus-Persson

Rasmus bloggar från Kenya-Sydafrika

Igår gjorde jag något som jag drömt om länge - jag hoppade fallskärm! Efter en 25 minuter lång flygfärd upp i luften i ett trångt plan hoppade jag tillsammans med min guide ut från planet på 3000 meters höjd!

Tanja-Holm

Tanja bloggar om bl.a Centralasien & Indien

Det tillhör inte vanligheterna med turister i Turkmenistan. Ett lokalt TV-team följer oss hack i häl. Jag undrade vad jag gett min in på när jag stod utklädd i en Turkmenistansk folkdräkt & lokal pillerburkshatt och berättade om hur jag upplevt den Turkmenistanska kulturen.

Hanna

Hanna bloggar inför och om resan Chile-Peru

De väckte oss tidigt på morgonen och erbjöd te i våra tält, hade poppat popcorn tills vi kom fram till våra campingplatser, lagade tre- eller fyrarätters luncher och middagar och god mat dessutom.

Leif

Leif bloggar från resan Peru-Ecuador 50+

Tidig morgon, fantastiska vyer och en långtradare på rygg som slängt ut massa oljefat i terrängen. Senare landade vi i Nasca, i en underbar hacienda med pool och bra kök. Ikväll väntar grill och gott vin. I morgon ska vi upp tidigt och flyga över de mystiska linjerna innan vi besöker ett mumiemuseum.

Christer-Blom

Christer bloggar från Afrika, Asien, Europa & Sydamerika

På kampingen fanns en tjej (Joyce) som var anställd som salsalärarinna. Hon fick ta en specialkurs med mig. Hon talade ingen engelska men vi övade på. Hon avslutade dock kursen med spanska ordet 'impossible' och jag förstod vad hon menade. Jag blir nog ingen Fred Astaire.

Gun

Gun bloggar från Peru-Ecuador 50+

En apa fick genast syn på mitt objektivlock och började leka och dra i det. Apor klängde runt benen och svingade sig därefter raskt upp på axeln och började dra i hår och halsband. Det var tur man lämnade glasögonen i bilen, annars hade man varit utan dessa.

Anna-Nilsson

Anna bloggar om resor till Indien och Afrika

På kvällen gick 15 av oss vi till en minirestaurang i närheten av hotellet. De lånade ihop stolar och bord från grannar och hela familjen var engagerad i tillagningen av maten. Jättegott och mysigt. Kvällen avslutades med lite cider på hotelltaket innan sängen lockade.

Linnea-Gustafsson

Linnea bloggar från Indien och Lilla inkokinaresan

Så har en dröm gått i uppfyllelse, jag har sett Taj Mahal. Det var helt magiskt, 1000 gånger vackrare än man kunde tänka sig. Tror det var höjdpunkten på resan, men man vet ju aldrig.

Daniel-Alaputto

Daniel och Frida bloggar från Sydafrika-Kenya

Det “riktiga” Afrika börjar nu när vi lämnat Sydafrika. Det är varmare, svettigare, klibbigare, skitigare. Vi guppar fram på dåliga grusvägar genom öken och savann. Dammet ryker och en och annan antilop står och sköter sitt vid vägkanten. Inne i bussen ser det ut som om vi har bott där i sex månader redan.

LInda-Runarsdottir

Linda skrev en bok om livet på Rosa Bussarna

Recept på en backpackercharter: Ta en gammal Scaniabuss som saknar toalett och A/C. Måla den rosa, bygg om inuti och skeppa iväg den till Afrika. Tillsätt människor, lite alkohol & för mycket packning. Krydda med känslor och intriger. Stoppa in allt i 40 graders värme tillsammans med vilda djur. Boken finns som storpocket och E-bok.

Kenneth-Lind

Kenneth Lind bloggar om Rosa Buss-resor

Det kommer ta sin tid att bearbeta och smälta alla intryck. Under flera veckor har jag konstant matats med nya intryck och upplevelser. Ibland har det inte funnits tid att reflektera över det jag sett eller varit med om. Men det är väl det de mörka vinterkvällarna ska användas till.

Per-Åke bloggar från Centralamerikaresan

Minnen finns så det räcker LÄNGE. Den sociala gemenskapen fungerade mycket bättre än jag trodde den skulle göra. Det stärker mig i min uppfattning att vanligt folk i grunden är genuint trevliga och att alla har något att bidra med till gruppen. Tack alla ni som gjort den här resan till ett fantastiskt minne. Jag kommer säkert att åka RB igen.

Erik

Erik bloggar från Kilimanjaroresan

Pole pole, sakta sakta. Seato, en av våra guider manar oss att ta det lugnt. Luften är tunn och det är kallt och mörkt. Dricksvattnet i min ”camelback” har frusit, men jag fick i mig lite blåbärssoppa från min termos. Försökte få i mig en Snickers, men den var stenhård. Med myrsteg tar vi oss sakta mot toppen av världens högsta fristående berg, Kilimanjaro.

Roar-Myklebust

Roar bloggar från flera rosabuss-resor

We started out about midnight and walked slowly in a long row up the mountain. We had a bright almost full moon and I didn’t use my headlamp until I was almost at Gilman’s point.

Susanne

Susanne bloggar från bland annat Indien

Det rosa skimret kommer från Rosa Bussarna som anordnar denna resa.

Rickard-Alfredsson

Rickard bloggar från Bergsgorillorna i Rwanda

Det gäller att ta ner kameran och njuta för en större naturupplevelse än ett möte med dessa varelser finns inte. Att lyfta blicken och se två unga gorillor som sitter uppe i ett jättelikt träd med en storslagen natur i bakgrunden är en stämningshöjare som får det mesta att blekna. Ren magi!

Lena-Humvi

Lena bloggar om resor i Asien och Centralamerika

Den här stranden, som ligger närmast färjelägret, är mycket större än den förra. Men den känns trevligare, en bred sandstrand som är långgrund, jag gick ut ca 200 meter och hade ändå bara vattnet till hakan.

Per-Åke bloggar från resan USA Roadtrip

USA runt i 20 stater. Från västkustens San Franciscos backiga gator till östkustens Florida. Vi besöker president Obamas stad Chicago, kör längs berömda Route 66, låter tärningarna rulla i Las Vegas, lyssnar på jazz i New Orleans, vandrar utmed storslagna Grand Canyon och strosar längs Walk of Fame i Hollywood.

andreas-arnehall-bloggare

Andreas bloggar om resan till Island & Färöarna

Följ med på en rundtur på Island & Färöarna. Varma källor, kalla vindar, hästridning, lunnefåglar och spännande mat.

blogg centralamerika

Emma bloggar från Centralamerika

"Efter en stund sprakar det till i guidens wakie-talkie och vi går bortåt stranden mot sköldpaddan som håller på att förbereda sitt näste. Hon gräver och gräver och till slut efter många om och men får vi äntligen se äggen. Alla satt som förstenade i sanden runt den lilla gropen och bara tittade, häftigt!"

blogg maldiverna sri lanka

Berit bloggar från hela världen

Besökte Galle idag, cirka 34 grader varmt. Blev lite shopping och så lunch på minsta haket HulaHula med största portionerna och godaste fruktdrinkarna. Fläktade gott när vi gick tillbaka på stadens ringmur. La mig vid poolen.

tina-axelsson-bloggare

Tina bloggar från Afrika

THIS IS AFRICA
The #africanadventure Hakuna Matata! Karibu! Jambo! Jambo!
Rosa Bussarna. 5 veckor. 6 länder. 500 mil. 26 nya vänner.

blogg sydamerika resor

Petronella bloggar från Sydamerika

Travel as much as you can. As far as you can. As long as you can.
Life is not meant to be lived in one place.